In mijn eerste loondienstbaan was ik projectmanager bij een stichting en begeleidde ik (op afstand) ontwikkelingsprojecten in Afrika. Af en toe zocht ik de projecten op, maar 95% van de tijd zat ik gewoon achter de computer projectvoorstellen en voortgangsrapportages te beoordelen, fondsen aan te schrijven en data te analyseren. Ik heb het werk 10 jaar (!) gedaan voordat ik voor mijzelf begon.
Ik hield ervan om het proces te volgen. Om een project op te starten en om ook weer mee te maken welke resultaten er geboekt werden. Om vervolgens de geleerde lessen weer mee te nemen naar een volgend project.
Er zijn 3 lessen die nog steeds dagelijks gebruik in mijn werk als online techniek expert:
1: Kies niet altijd voor de makkelijkste weg
Het is soms verleidelijk om voor een quick fix te kiezen. Om maar snel van het probleem af te zijn. Soms werkt dat ook wel. Maar als eenzelfde probleem nog een keer terugkomt, dan wil je dat niet weer op moeten lossen. Kijk altijd of er duurzamere oplossingen zijn.
Een voorbeeld: ik moest laatst data vergelijken in excel. Ik moest kijken of de emailadressen uit 2 lijsten overeenkwamen. Het was niet een enorme lijst. De quik fix die ik had kunnen toepassen is even snel door de lijst lopen en handmatig markeren welke emailadressen dubbel voorkwamen. Nu wist ik gelukkig dat er een optie in excel was om lijsten automatisch op duplicaten te checken. Ik wist alleen niet direct waar ik die kon vinden. Dus dat moest ik eerst even googlen en uitproberen. Dit duurde al met al langer dan de lijst handmatig checken. Maar nu weet ik wel voor de volgende keer hoe ik lijsten in excel kan controleren op duplicaten
2: Evalueer altijd het proces en de resultaten
Dit klinkt misschien logisch, maar wordt o zo vaak vergeten. Zeker tijdens een lancering, wanneer zaken hectisch kunnen worden en fouten worden gemaakt. Op het moment zelf denk je misschien, nou die fout maken we nooit meer. Maar een volgende keer gebeurt het zo weer, omdat je niet de geleerdre lessen van vorige keer nog eens hebt doorgenomen.
Het is ook juist belangrijk om de zaken die goed gingen te noteren. En dat kunnen ook kleine onbenullige dingen lijken.
3: Niet invullen voor een ander
Binnen een project hebben mensen verschillende rollen en expertises, dat is binnen een (virtueel) team niet anders. Als er één ding is dat is wel geleerd hebt is het belang van communicatie. En dan vragen stellen bij dingen die misschien al wel duidelijk lijken, maar die dan soms toch anders liggen. Zeker binnen verschillende culturele contexten en online contacten. Kraakhelder zijn in je communcatie is van essentieel belang. Voor mij is dit nog steeds één van de grootste uitdagingen.
Net als in mijn tijd als projectmamanger hou ik er nog steeds van om bij klanten het proces te volgen. Voor langere tijd ‘meelopen’. Optimaliseren en verbeteringen doorvoeren in de online techniek die ze gebruiken.
Kun jij ook wel wat hulp gebruiken bij je online business op het gebied van techniek?
Stuur mij een berichtje!